2010-01-24



Orsaken till att jag skriver om vår träning i bloggen är enbart för min egen skull. Jag måste bli mera strukturerad och vad passar bättre då än att sätta allt på pränt. Som en liten "Träningsdagbok", ingenting avancerat eller detaljerat men lite smått inspirerande för mig att följa vår utveckling tillsammans.
Ja, då var det äntligen dags att ta tag i Tävlingslydnaden med Lotta efter helguppehållet. Visserligen har vi tränat små micropass men jag är inte en helt självgående individ utan vill gärna ha råd & tips & coachning & pepping för att känna mig stimulerad att jobba mot de små såsom de stora målen.
Idag möttes vi upp utanför Stall Millenium. Vi var 9 förare med hundar av olika raser. Vi har aldrig tränat i ett ridhus tidigare så mina förväntningar, efter dels "uppehållet" och den nya miljön, var inte stora utan jag tänkte mest att det var en nyttig träning bara med en hel del främmande hundar och i den nya miljön.
Vi började med platsläggningen. Nio hundar på rad, varav Wiktor låg som 4:e hund från hö. Med tanke på allt nytt gick jag endast ca 7 steg ifrån honom . Han låg tryggt med hakan i backen för det mesta. Efter ca 1 1,5 minut flyttade jag mig bakåt ytterligare 7 steg, hakan var fortfarande i backen! Ligger kvar när vi återgår och väntar på "sitt-kommandot". Bra!
Tandvisningen gick hur bra som helst. Van grabb, gjorde detta ju för 1v sedan:-)!
Vi "drog" nr 2 i turordningen. Eftersom Wiktor inte helt var "med mig" utan ville mest kolla in andra hundar och nosa i backen bestämde jag mig för att ta till lite x-tra externa belöningsformen för att få honom mera "taggad" under uppvärmningen. Bra beslut, fokus var på mig!
Vår tur. Planen var linförighet, ställandet och hoppet. 
Linförighet: Efter kontakt, vilken var jättebra, släpper han fokus och jag får ta till x-tra kommandon under  detta moment i ffa. vä. svängarna där han ser de övriga hundarna.
Råd: externa belöningar. Varför hade jag glömt bort det? Tränade för en minut sedan med dessa! Tempo! 
Ställandet: Bra kontakt, släpper lite, med mera tempo ställer han sig perfekt!
Råd: tempo!
Ja, tempot är är mitt bekymmer och inte blev det bättre av att kliva med stora steg i ett sandrikt ridhus!
Hoppet: Hoppställningen var på andra sidan av ridhuset men Lotta lovade att titta på oss och kommentera det.
Fick ge ett dubbelkommando innan Wiktor fokuserade helt på mig. Hoppet var snyggt och ingången var snygg. Är nöjd förutom dk. Lotta tyckte att det var ett perfekt hopp men hon hade ju inte hört dk;-)!
Vi stannade kvar en stund för att fika, Wiktor drack vatten och jag samlade ihop mina tankar från träningen.  Kul att träffa både gamla som nya träningskompisar med hundar och så självklart inspirationskällan själv: LOTTA!
Nu ligger åter "Med sikte på 10:an" och "Lydnadsträning i teori och praktik" åter på nattygsbordet. Bortplockade är "Livstid" & "En plats i solen" av Liza Marklund och "Blunddockan" av min favoritförfattare Jeffery Deavers. En ny träningsperiod har äntligen börjat! 

Kommentarer
Postat av: Ancki Frida Agnes

Nu får du inte glömma att skriva in hur det gick med kurstillfälle nr 2.

Det var så roligt att se er ordentligt den här gången. Genom att titta på er så fick jag påminnelse om två saker. Att man inte ska korrigera ett snett sättande utan ta ett par steg och där hjälpa hunden istället. Och så såg det så bra ut när du belönar Wiktor med skålen en bit ifrån och sen kan du och Lotta prata en stund om momentet. Då vet hunden att momentet är slut och behöver inte sitta och koncentrera sig i onödan.

Det såg jättefint ut! Wiktor tycker verkligen att det är kul, det syns! Kram

2010-02-08 @ 10:59:50
URL: http://www.goldentjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback