2010-04-11 Träning nr. 5



I söndags var första vårdagen med lite värmande sol vilket påverkade Wiktor redan i bilen dit. Hade AC´n på "kallt" men han flåsade redan efter ett par kilometrar.
Själv huttrade jag men vad gör man inte för sina fyrbenta barn.................

Vi var 6st tappra förare med hundar som dök upp i Stall Millenium för Tävlingslydnadskurs med Lotta.

Platsläggning: Lotta vill att vi tar 3 min platsläggning. Wiktor lägger sig ngt snett. Nosar/duttar lite i backen och sätter sig upp efter prick 2 min och kliar sig. 
På det hela taget var det inte många hundar som fick gk utan Lotta ville att vi skulle ta en ny platsläggning. Vi gick ngt varv för att senare ställa upp oss för momentet. Nu gick det betydligt bättre, tom med hakan i backen!

Tandvisningen:
Här sitter Wiktor lugnt och fint och visar garnityret för Lotta.

Vi drog "startnummer" 5 så vi tog det lite lugnt, Wiktor drack lite vatten och jag minglade.
Vi värmde upp oss lite med linförighet och skulle länkade ihop den med läggandet. Hade en extern belöning så Wiktor var fokuserad på mig, trodde jag.......Efter linförigheten, när jag klappade om honom och kopplade loss honom inför läggandet belönade han sig själv genom att springa till den externa belöningen. Mhhhh:-)!
Efter lite vatten och en kaffepaus var det vår tur.

Linförighet & läggandet: Jättefin kontakt, härligt tempo, bra fokusering på mig både under linförigheten och läggandet under gång. (Nu hade jag ingen extern belöning). Jag var såååå supernöjd! Men blev snabbt nedtagen på jorden igen då Lotta påpekade: "Du hade inte förväntat dig att Wiktor skulle lägga sig, eller hur"? Hur kunde hon veta att vi tränat och misslyckats med detta? Jo, jag drog ut på kommandot....lllligg! Bakläxa! Innan vi gjorde om dessa moment löste vi upp det hela genom att Lotta kommenderade oss i inkallningen.

Inkallning
: En liten trött kille.....tillfälligt slut på energi, det blev ett dk men fö jättebra som belönades med en frisbee. Sista enegin försvann med frisbeen för...

Linförighet & läggandet
blev väldigt tempofattigt.
Tips: Alltid ha koppel på Wiktor, helst ett kort, kort retrieverkoppel där jag snabbt kan korrigera den unge herrn med tillsammans med rösten.
Vi kämpar på med apportbocken, kan numera stå vid hans sida och Wiktor håller apportbocken men fortfarande lite för osäkert. Vi tränar med favoritleksaker, pinnar i skogen, slutpinnar mm och då sitter allt perfekt! Vi ger aldrig upp! 
Jag är, trots detta, så vansinnigt glad och stolt över den här härliga killen och allt vi gör tillsammans! Även om vi inte startar i någon tävling inom den närmaste tiden så har vi kul i allt vi företar oss på Lydnadsplan. Kurserna med Lotta och underbara träningskamrater ger mig så mycket bl.a. en känslomässig upplevelse i min kontakt med Wiktor där det bara är "du och jag matte". Loverboy!

Nästa tillfälle blir den 2 maj, då utomhus vilket jag längtar efter!

//Ewa


Kommentarer
Postat av: Thina o hundarna

Härligt med träning. Har själv kortkoppel på mina hundar nu på all lydnadsträning (om jag inte glömmer bort) o det är helt super. Bella är mycket bättre i sitt ff nu när jag kan korrigera henne direkt. Man behöver ju inte tjaffsa något utan bara säga till en gång. Ha det toppen kram

2010-04-14 @ 20:06:39
URL: http://hotnshamless.se
Postat av: Maria,Rocky & Malte

Härlig bild :)

2010-04-14 @ 21:04:03
URL: http://fullspeedforward.se
Postat av: Ancki Frida Agnes

Vilken superbild på Wiktor. Agnes leker ofta med sin svans men jag har inte lyckats få det på bild.

Härlig positiv läsning om lydnadspasset för Lotta!

Vi har mycket roligt med våra små ludna barn! Kram

2010-04-14 @ 21:46:22
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Malin

Vilken härlig träning ni haft!

Läser o blir inspirerad då jag sitter här med enrejäl förkylning och orken borta.

Det där med extern belöning har ju både fördel o nackdel. Men kul då de ändå trotsar och tycker de är duktiga :)

Lycka till med fortsatt träning!

Kram

2010-04-14 @ 22:49:39
URL: http://www.goldenspicypeppers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback