2010-02-07 Nr.2

Söndagen den 7 februari träffades vi åter för Tävlingslydnadskursen. Idag var det ett mindre mansfall på 2 förare/hundar.

Platsläggning
: Wiktor låg längst ut på högerkanten med nosen i backen under nästan hela platsläggningstiden som idag var på 3 minuter. Jag gick ifrån på fullt avstånd och njöt av att se honom så trygg i situationen. Han fick tom beröm av Lotta, vilket värmer gott.

Linförighet
: Idag körde Lotta en tävlingsmässig linförighet med oss. Bra kontakt vid start, bra tempo där Wiktor var taggad av sin externa belöning. Han var med mig i stort sett under hela momentet och som Lotta uttryckte det " vad har du givit honom idag";-)? Lotta sa även att han numera är "formbar", vet vad som gäller och med en stor portion av glädje. Jag lärde mig att inte korrigera ev. sneda sättanden utan hjälpa honom genom att gå ytterligare ngt steg och prata lugnt med honom.
Här kommer jag att variera med olika belöningsformer, tex kasta bollar, toarullar med köttbullar i eller fat med godis på.
 
Inkallning:  Även här gjorde vi en tävlingsmässigt moment. Lotta visade mig först lite hur jag och Wiktor tar oss till platsen. Inte rakt på målet utan i en snygg vinkel under tiden som jag har kontakt och småpratar/peppar Wiktor. Inkallningen var helt OK med stor fokus på mig och en snygg ingång. Belönade med en snörboll. Saknade dock lite tempo i början men det vet jag hur vi skall träna på.........boll bakåt! 

Vi stannade kvar en stund, fikade och Ancki kommenderade oss genom "hoppet".

Jag är otroligt nöjd över kursen. Idag kändes inte ridhuset så "trångt", kanske berodde det på att Wiktor inte var fullt så nosig och ofokuserad som vid första tillfället. Även jätteroligt att se och höra vad Lotta förmedlade till de övriga deltagarna. Alltid snappar man upp någonting som jag kan tänka mig använda i vår fortsatta träning.
Längtar redan till nästa kurstillfälle som blir den 21 februari:-)!

//Ewa 

  

Kommentarer
Postat av: Thina o hundarna

Härligt när det går framåt. Nyttigt att höra vad andra får för tips o råd det lär man sej massor av själv. KRAM

2010-02-13 @ 09:00:06
URL: http://hotnshamless.se
Postat av: Maria

Härligt med lyckad träning:)

2010-02-14 @ 20:38:47
URL: http://fullspeedforward.se
Postat av: Ancki Frida Agnes

Tack för alla grattishälsningar!!!!!

Det var ett stort nöje att ha Wiktor här i helgen och att han kunde följa med till Mjölby idag!!! När ska ni åka nästa gång?

Sover Wiktor gott nu? Frida och Agnes ligger helt utslagna i soffa och säng....

Nu längtar vi till fredag.... STOR KRAM

2010-02-14 @ 21:00:36
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Johanna & Majken

viskar När ska ni tävla?! :D kramis från fansen!

2010-02-14 @ 21:19:50
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Monica

Att längta till nästa kurstillfälle är en härlig känsla. Ni är så himla bra!!! :)

Kramar från oss

2010-02-15 @ 08:49:06
URL: http://www.goldengrabbar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback