2010-03-07 Nr:3



Äntligen kom Tävlingslydnadstillfälle nr:3. Den blev inställd för 2 veckor sedan pga kyla och yrsnö. Idag var vi vid platsläggningen 6st ekipage och Wiktor låg som 4.e hund sett från vä.

Platsläggning:  Wiktor låg ner under hela platsläggningstiden men var lite nyfiken på vad en del hundar och förare sysslade med. Vi hade även en extern retning iform av Ancki och Bosses barnbarn Gina och Frida som var med för att titta på träningen. Platsläggningens placeringen i ridhuset var också annorlunda mot de två tidigare tillfällena. Spännande värre men han låg som sagt ner hela tiden dock utan hakan i backen. 

Fick "träningsnummer" 4 så vi hade gott om tid att värma upp. Idag var unge herrn inte riktigt på G, eller det kanske var matte med som bidrog till detta, mycket nosande och en och annan godbit från ridhuset slank ner innan jag bestämde mig för att det faktiskt är jag som bestämmer hur det skall vara idag.
Tränade lite linförighet med extern belöning: godkänt men inte mera. Inkallning: godkänt men inte mycket mera. Läggandet: klart godkänt. Ställandet: klart godkänt.
Nu var det vår tur och jag valde en tävlingsmässig linförighet samt apportbocken.

Linförigheten: Lade ut en extern belöning först. Lite dåligt tempo i början samt att jag rättade mig efter Wiktor. Eftersom Lotta hade sett Wiktor "in action" i fredags, lös och ledig under skogspromenad, där tempot var superhärligt var rådet att börja ställa krav på grabben:-). Har han inte fokus på mig så "här är vi" och när han går kanon belöna och fortsätt. Hahaha......jag som trodde att jag gjorde det:-)!

Apportbocken: Det här har varit vårt lilla "problemmoment".  Vid bus, lek och vid en viss position tar han apportbocken hur lätt, länge och fint som helst men det skulle aldrig godkännas rent tävlingsmässigt. Efter många våndor där även tanken på att helt skippa detta moment skall vi nu börja om från basic. För att få någon som helst belöning måste man ta apportbocken. Vet inte hur många timmar och gånger vi har stirrat ut varandra under denna inlärningsmetod men skam den som ger sig.................efter ett par gånger med Lotta trillade poletten ner, nu gäller det "bara" att utöka tiden och se till att belöningskriterierna höjs!

Nu var vår tid ute.......det går så vansinnigt fort när man har Lotta helt för sig själv! Vi tog en liten vatten- och kaffepaus.

Tränade hoppet, som jag är nöjd med, härlig fart och snygg ingång!

Tänk att allt som är så roligt går så fort?! Härligt att träffa träningskompisar och vår "Number One Coach" Lotta efter en hel månads uppehåll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback