2010-03-21 Nr.4



Idag var det åter dags för Tävlingslydnadskurs för Lotta. Vi var 5 förare med hundar som trotsade vädergudarna (snöblandat regn) för att ta oss till Stall Millenium.

Platsläggning: Här vet jag inte riktigt vad som hände för efter ca 20 sek. reser sig Wiktor upp och går lite sakta runt med nosen i backen och luktar Går tillbaka och lägger om honom, tar bara 5 steg. Backar några steg efter ca 1 minut. Wiktor ligger med hakan i backen.

Vi busar lite, lägger ut extern belöning och tränar lite på linförighet, hoppet, ställandet och läggandet under gång under tiden som vi inväntar vår tur hos Lotta. Är nöjd med alla momenten. Wiktor är pigg och med på noterna. För mig gäller det att bevara en hög energi och ett högt tempo. Vi tar en liten kaffe- och vattenpaus samtidigt som vi tittar på ett par ekipage innan det är dags för vår tur. Har bestämt mig för läggandet under gång och apportbocken som vi nu tränat hemma på under ett par veckor.
Lotta vill dock först titt på linförigheten.

Linförighet:  Peppar Wiktor lite med rösten under tiden som vi blir kommenderade. Efter ett tag ber Lotta mig var tyst för att se om Wiktor hänger med och är uppmärksammad på mig. Visst är han det! Jättekul att gå "tävlingsmässigt" med en pigg och alert Wiktor med fokus på mig! Jippie! Får tom beröm, vilket värmer gott i mattehjärtat:-)! Råd: prata mindre och belöna med rösten efter avslutat moment!

Läggandet under gång: Fin framföring med jättebra tempo. Läggandet, återgången och sättandet.......känns jättebra! Här visar mig Lotta små knep som skall få Wiktor att förstå att det är läggandet som är nästa moment efter linförigheten. Läggandet skall vara en belöning efter en väl genomförd  linförighet osv. 
Nästa gång skall vi länka ihop momenten! 

Apportbocken: Sätter mig på huk framför Wiktor som tar apportbocken i munnen när jag har godis i min vä. hand. Dock inte så länge som jag vill. Tar bort godiset och knyter handen.........han tar apportbocken ett par sekunder, belönar med godis från fickan. Upprepar detta ett par gånger innan jag sätter Wiktor på min vä. sida och håller fram apportbocken. Nu börjar den unge mannen att tänka:-)! Efter ett tag duttar han på den, sedan tar den en kort stund i munnen för att senare ta den en liiiiiiite längre tid.  Nu börjar poletten att trilla ner! Avslutar där. 

Tiden går som sagt fort när man har kul och vår tid var nu ute:-)! Vi tittar på efterföljande ekipage och tar en kaffe- och vattenpaus. Eftersom vi endast var 5 st idag samlades vi lite efter att alla få sin beskärda Lottatid. Lotta pratar lite inlärning, att få hunden att "tänka" genom att hjälpa den osv.
Nöjd över dagens lydnadsträning ser jag fram emot att få praktisera "råden" på brukshundsklubben snart, mycket snart!
//Ewa

                


 

Kommentarer
Postat av: Maria

Härlig bild! Tack för omtanken i mitt senaste inlägg!

2010-03-21 @ 21:40:39
URL: http://fullspeedforward.se
Postat av: Ancki Frida Agnes

Det var underbart att se er igår! När ni får upp farten i linförigheten så det jättefint ut! Men jag vet, det är inte lätt i den sanden. Men det går bättre och bättre för varje gång... I början är man så rädd att snubbla på hunden. Vad jag ser fram emot att träna på en ren och fin gräsmatta. Efter träningen i ridhuset kanske vi kommer att se ut som proffs på gräs :-)

2010-03-22 @ 10:57:50
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Carina

Hej,

Tack för hälsningen i vår gästbok! För att lättare hitta Er hemsida så undrar jag om det är ok att länka till Er?



Hälsningar,

Carina, Sune, Felix och Willy

2010-03-23 @ 18:37:21
URL: http://www.123minsida.se/GoldenTale
Postat av: Caroline o. Lukas

Kände på mig att det var något vi missat. En hejdundrande stort GRATTIS till söta Fannie på sin stora dag =)

Låter som en ritkig härlig träning i en mindre roligt väder. Bra jobbat!



Nospussar och kramar

2010-03-25 @ 12:26:58
URL: http://www.busgolden.se
Postat av: Kerstin

KUl att läsa om er träning!

Lilla söta tungan!

Kram o Tass...

2010-03-28 @ 12:35:11
URL: http://cesaramos.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback