Lydnadsträning mm

I tisdags träffade Wiktor och jag Ancki och Agnes på NBK för lite träning av våra "läxor" som vi fått vid Tävlingslydnadsträningstillfälle nr. 1. Wiktor var på ett villigt humör och börjar förstå vad "fotposition" är om jag inte velar och korrigerar allt för mycket. Gav honom även tid att tänka själv.Det blev en hel del torrgående både för mig och Ancki. Vi hjälpte varandra och till slut tyckte jag att vi båda såg rätt så proffsiga ut:-). Vi har under veckan uppsökt 3 olika platser för kontaktövningar och glatt överraskad kom vi upp till 20 sek under söndagens Open Show i Linköping.

I onsdags var det åter dags för Tävlingslydnadskurs hos Ingela. Tillfälle nr. 2.
Började med kontaktövningar och "klockan" innan vi delades i i par. Jag parades med underbara Carro och hennes stile Pudel-Melker. Vi tränade på linförighet i 5 minuter, läggande under gång, inkallning och ställandet under gång. Wiktor var minst sagt seeeeeeg, gav mig fingret och verkade nonchalant:-(. Blev arg på Wiktor och efter det skärpte han till sig och allt blev bra mycket bättre och roligare både för mig och Wiktor. Carro peppade oss och "läste av" Wiktor när det var dags olika slags belöningsformer. Tusen tack Carro för allt!
Fikapaus efter en timme´där vi pratade om allt utom träning.
Ut igen för att individuellt jobba med två moment som vi hade mest "problem" med. Valde linförigheten och inkallningen. Linförigheten gick betydligt bättre nu, mycket tack vare Ingelas kokta leverbitar (TACK!) samt att jag bestämde mig för att inte "tveka" och "vela" utan gå på. Jag kastade en bit i luften framför Wiktor när han gick fint, fortsatte att gå under tiden som Wiktor sökte fotposition, kastade, gick osv. Kanonhärlig känsla i kroppen!
Inkallningen, där Wiktor tidigare satt som ett berg, lossnade fint med en belöning bakåt. Bästa belöningen, en köttbulle i en tom toarulle;-). Mycket bus och belöningar gjorde Wiktor mera intresserad av mig. Med detta i huvudet åkte vi hem, glada och nöjda över detta träningspass.
Läxa till träning nr. 3: öva på de fyra första momenten i lydnadsklass 1 minst 5 ggr.

Ledig dag idag, med ett underbart väder dessutom, passade vi på att ta en skön promenad i skogen. Alla tre hundarna fick springa lösa, glädjen var störst hos lillemannen Liam som aldrig hade alla fyra tassarna i marken samtidigt:-):


 
Fannie rullade sig, letade efter föda (ständige banterskan) och var glad och pigg. Kul att se denna, snart 10-åriga, livsnjuterska så glad:-)!





 
Vi tog en time-out igår men idag plockade jag fram de kokta leverbitarna för lite träning inomhus. Som en helt annan hund! Taggad och med en underbar attityd och ögonkontakt genomförde vi ett lyckat träningspass , tack för att leverbitar finns! Känner "hoppet" inom mig...........................

//Ewa

Kommentarer
Postat av: Thina o hundarna

Härligt att det går framåt. Blir det mars start kanske? Trevlig helg.

2011-02-04 @ 17:41:54
URL: http://hotnshamless.se
Postat av: Ancki, Agnes, Frida

Jag såg skillnaden efter fikapausen och det hördes att du var jätteglad precis som Wiktor. Jättekul !!!

Nu ska vi träna och träna. Vi ses på söndag! Kram

2011-02-04 @ 18:57:55
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Anonym

Ni var så duktiga! Och rätt belöning gör mycket, det gäller att värdera den åt hunden bara.

Vad duktiga ni var som tog ett pass på Open Show!!!

Imnponerande!

Jobba på nu, skicka gärna ett SMS onsdag fm om att jag ska ta med lever. Kokar i detta nu!

Kram

2011-02-04 @ 21:33:28
URL: http://www.ostanvindens.se
Postat av: Malin o Sasha

Visst är det kul när man ser att det går bättre. När man hittar en metod som funkar. Vilka fina bilder du har, egna tagna bilder?

Kram

2011-02-04 @ 21:37:35
URL: http://sashaschafer.blogg.se/
Postat av: Maria

När träningen & klurigheter ger resultat då blir man såå glad!! Härligt!!

Åhh Fannie är ju bara så söt på bilden!!

Kram

2011-02-08 @ 14:00:10
URL: http://www.123minsida.se/Beautiful-Eyes/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback