Lydnadsträning, Träningstävling och Lydnadstävling

Förra veckan blev en intensivvecka när det gäller lydnaden för Wiktor och mig. På onsdagen hade vi kurs för Ingela där praktikanten Louise kommenderade och gav oss tips & råd ang. linförigheten. Jag har helt plötsligt glömt bort att belöna fin kontakt vid marcherna, ooooooops;-). Har mest belönat halterna och vändningarna men DET skall det bli ändring på! Jag har haft stora huvudbryn när det gäller avlämningar med Wiktor. Efter jättefina tips av Ingela ser jag ett sakta men säkert framsteg som jag tror på. Wiktor tycker numera om att jag "råkar" tappa saker runt omkring mig och kommer glatt efter mig med dessa:-).
I fredags var det "Träningstävling" hos Ingela. Vi var 19 ekipage som var anmälda från klass 1 till Eliten.
Efter några timmars väntan där vi passade på att grilla hamburgare, titta på de andra ekipagen var det vår tur. Måste först bara få nämna att Lena & Millies fria följ i kl. II var en fröjd för ögat där hårstråna på kroppen stod rakt upp, grattis!

Wiktors resultat:

Platsläggningen:  8. Ingen kommentar där men vad jag minns nosade han och gjorde en lägesändring.
Tandvisning:  10.
Linförighet:  7,5.  Lite släp. Fin språng, släpper helt om, släpper hö. march, fint avslut. 
Läggandet:  0. Ställer sig själv. Föraren bryter.
Inkallning:  7.   Tveksam. Dåligt tempo. SS avslut.
Ställandet:  10.   Fin framföring plus ställande, fint avslut.
Apportering: 0.   Avstår.
Hopp över hinder:  10.   SNYGGT!!!
Helhetsintryck:  10.

Summa: 145p och ett 2:dra-Pris.

Slutsatsen som jag kan dra av träningstävlingen är att jag har en betydligt mera villig hund att arbeta med nu och med en härlig attityd. Att finslipa moment med rätta belöningar känns så roligt och jag har fått en nykick tack vare Ingela och underbara träningskamrater, tack! 

Nedan: Gammal bild på Wiktors hopp.


I lördags gjorde Wiktor och jag årsdebut på SBK, Lydnadstävling klass 1.
Domare: Rolf Nyman.

Resultat:

Platsläggning:   9.   DK vid läggandet.(Stämmer! Wiktor blev "berörd" av två andra hundar och backade in bakom mig för att lägga sig. Är glad och nöjd över att han låg kvar)!
Tandvisning:  10.
Linförighet:  7,5.   SS Släpper position.
Läggande:  0.         
Inkallning:  10.
Ställande:  9.   Avstannar innan kommando.
Apportering:  Avstår.
Hopp ö hinder:  8.   Islag.
Helhetsintryck:  9.

Summa: 149p och ett 2:dra Pris.

En kort summering: Jag vet att jag borde vara nöjd med årsdebuten, han låg på platsläggningen, tack Ingela för den mentala peppingen, och de poängsatta momenten var helt OK med tanke på det isiga underlaget men...........Vad gäller läggandet u gång kommer vi att jobba väldigt mycket på den närmaste tiden. Han ställer sig såååååå fint men det är ju liksom inte det momentet som han skall genomföra:-).

Gammal bild på läggandet u gång.



Efter prisutdelningen "kidnappade" Ancki Wiktor! Han åkte hem med Ancki för att få några riktigt mysiga SPA-timmar tillsammans med Ancki, Bosse, Frida och Agnes.
I söndags var han åter på plats! Ancki, ett par vänner och jag ockuperade köket här hemma för att skapa och prata. Underbart och avslappnande att få lite egentid med vänner där allt glöms bort utom själva skapandet där idéerna bara flödar. Härlig avslutning på veckan och en skön uppladdning inför kommande arbetsvecka.



//Ewa





Kommentarer
Postat av: Ancki, Agnes, Frida

Hello, hello! Ja, du vilka dagar vi har haft!!! Det var roligt att vara med och se er på tävlingen i lördags. Synd på läggandet! Men det ska vi träna på. Jag håller just nu på att träna läggandet på mjukt underlag med Agnes. Det fungerar mycket bättre. Snart blir förutsättningarna bättre på appellplanen också.

Tack för en supertrevlig "pysseldag" igår!

Sista bilden... Jag bara njuter !!!!

2011-03-07 @ 17:41:11
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: lena, millie,ebba

Oj, vilken intensiv vecka med lydnad, lydnad och lydnad ;) Kul att träffa er i fredags fast tyvärr hann jag inte se ert program när jag förberedde Ebba. GRATTIS till årsdebuten !! Fin fina poäng och lite att träna vidare på :D Skönt att platsen funka, nervöst moment tycket jag.

Ha en bra vecka

Kram

2011-03-07 @ 19:13:46
URL: http://www.goldentjejenmillie.se
Postat av: Veronica

Trevligt och träffa er i lördags. Jag tyckte han var duktig på plan, får ni till läggandet under gång så har ni snart ett 1:a pris. Fina bilder som alltid ;))))

2011-03-07 @ 19:35:25
URL: http://www.cockergrabbarna.se
Postat av: Johanna & Majken

Grattis till finfin årsdebut! :D Duktigt av er att vara igång så aktivt redan! Vi har inte kommit igång än.. Kramar

2011-03-07 @ 21:08:26
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Annelie

Uj vad ni är igång. Härligt att han låg kvar på platsen, gillar inte platsliggningar,,,, de är nervösa. Snart är isen borta och det blir skönt och grönt för magen, det kommer att gå super. Heja!

Kram

2011-03-07 @ 22:12:27
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Maria

Grattis till er båda!!!

Ni är flitiga !!!

Kram!!

2011-03-09 @ 09:15:39
URL: http://www.123minsida.se/Beautiful-Eyes/
Postat av: Malin

bättre sent än aldrig! GRATTIS!!!!!!!! En väldigt fin debut och det kommer bara gå bättre för er!!

Kram

2011-03-10 @ 10:36:16
URL: http://sashaschafer.blogg.se/
Postat av: Ulla & Co

Hejsan.

Länge sen sist.

Jag har blivit så dålig på att surfa nu för tiden. Rent ut sagt urusel.

Här är allt nästa bara bra.

Sessan har blivit friskare sen hon fick dom sista piller så nu håller vi tummarna att hon inte börjar må illa och spy igen.

Inte roligt dom dom små liven inte mår bra.

Ni är duktiga som vanligt.

grattis till alla nya fina resultat ni har åstadkommit.

Ha en fortsatt trevlig helg

2011-03-11 @ 23:28:48
URL: http://www.gottigottas.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback