Januari 2011

Vi går mot ljusare tider vilket märks när jag bl.a. åker till arbetet på morgonen. Behöver inte ha helljuset på och häromdagen upplevde jag en fantastisk soluppgång över Bråviken.

Den 7 januari var jag och Wiktor på en "heldagskurs" hos Ingela Karlsson där det stod "Fritt Följ" och "Platsläggning" på schemat. Kursen var fantastiskt lärorik och det snurrade rejält i mitt huvud på hemvägen.



"Titta Wiktor, här är jag"!



Onsdagen den 26:e började Wiktor och jag på en Lydnadskurs hos Ingela. Vi är 6st ekipage som kommer att träffas och träna under våren. Störningarna är stora, Ingelas 3 hundar springer lösa på lydnadsplan, får är på rymmen mm men ack så nyttigt för både Wiktor och mig med dessa störningar! Vi tränade bl.a. på "Fotposition", "Kontaktövning" och "Snyggt gående på linjen". Jag är supernöjd över kursen och Ingelas engagemang, hon "ser" och kommer med värdefulla råd som är anpassade till mig och Wiktor. Just nu känns det som om vi kommer att börja om helt ifrån början men jag är övertygad om att, när det här väl sitter i ryggmärgen för både mig och Wiktor, kommer vi att ha en härlig grund att bygga vidare ifrån. Mycket torrgående för matte, kontakt, fotposition och att uppsöka 5 nya plater för att genomföra dessa moment blev vår "läxa". 

Söndagen den 30 januari åkte dottern Lotta och jag till GRK/Östergötlands årliga Open Show i Linköping. Det var debut för Lotta och Liam att springa vänstervarv, vilket de klarade med bravur!



Inte det lättaste att ställa upp ett "Trolltyg" men med Kalvituben/ Baconost i ena handen lyckades de helt fantastiskt bra och hade jätteroligt tillsammans inne i ringen.
De blev placerade på en 5:e plats i Junior 1!
Liams kritik:
"Bra huvuduttryck. Härligt pigment, stark hals, rygg o kors. Goda vinklar fram o bak. Tillräcklig benstomme till djup bröstkorg. Bra pälskvalitét m ej i fullpäls. Härligt temperament. Rör sig m sviktande steg. Mycket trevligt visad".



Wiktor har lite halvtråkigt innan han fick showa inne i ringen.
En 2:dra-placering med HP i Maidenklassen!
Wiktors kritik:
"Helhetsintryck: Utmärkt".
" Vackert huvud m trevligt uttryck. Bra hals, rygg o kors. Goda vinklar fram o bak. Tillräckligt djup bröstkorg m. något flat. Utm. benstomme. Bra pälskvalitét. Rör sig med bra steg från alla håll. Trevlig helhet. Trevligt presenterad".

Domare för dagen: Ulla Hägglund,  Birdcherrys Kennel. Ett stort tack till domaren som tog god tid på sig att bedömma hundarna och även gav muntlig kritik!
Även ett stort tack till GRK/Östergötland för en trevlig och väl arrangerad utställning!





Dagarna rullar på och Liam är fortfarande hos oss. Det fungerar hur bra som helst men nu märker jag på Lilleman att han längtar efter aktivering så jag har börjat med små, små korta lydnadspass med honom. Han är så lätt att ha att göra med, vill vara till lags, alltid glad och ständigt på G.
Lotta har haft en otrolig tid! Under en veckas tid har hon sökt och fått ett nytt arbete, köpt en bil och sålt sin lägenhet på Kungsholmen. Hon kommer att flytta från Stockholm till Nyköping vilket vi i flocken är lyckliga över eftersom vi då kommer att kunna träffas oftare. GRATTIS LOTTA!



Selmetider! Vem kan motstå en, två, tre..................sådana???????????

//Ewa

Kommentarer
Postat av: Johanna & mamma Majken

Grattis till finfina kritiker på vovvarna! :D Kramar

2011-02-02 @ 09:23:29
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Annelie

Härliga dagar med lydnadskurs och annat smått och gott!

Grattis till fin, fina placeringar och kritik till "dina" grabbar.

Och vem kan motstå "temlorna" tur att min rast är slut, annars hade det blivit en tur till bageriet!

Kramisar

2011-02-02 @ 09:24:45
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Monica & grabbarna

Åh vad roligt att läsa om era äventyr även om jag redan visste allt. ;)

Grattis igen till placeringar och fin kritik!

Härliga bilder från er träning och bilden på utställningsdebuterande "charmtroll och trolltyg" som utstrålar glädje och lycka. :)

Nytt år, nya möjligheter! Lotta i ett nötskal :D

Kraaam på er

2011-02-02 @ 12:40:46
URL: http://www.goldengrabbar.com
Postat av: Anonym

Vad kul du bloggat. Grattis till fina hundar!!! Du och Wiktor kommer gå framåt med stora steg, helt övertygad.

Kram

2011-02-03 @ 07:51:02
URL: http://www.ostanvindens.se
Postat av: Liams matte

Åhh mysigt att se lite bilder! Det var en... upplevelse att vara i ringen med lilleman ;) Särskilt när han efter ett varv tyckte att det var slutsprunget och istället ville norpa en leksak från domarbordet, haha. Underbara bilder också från träningen och en väntande Iiiktor. Längtar efter er! <3

2011-02-03 @ 13:08:06
Postat av: Liams matte (igen)

Glömde tacka er andra för fina ord! Monica, ser fram emot Farsta ;) hihi.

2011-02-03 @ 13:09:00
Postat av: Jenny, Frode & Marwin

Tack för dian gulliga ord om mina bilder <3 Ska bli så kul att fota med en riktigt bra kamera!



Vilken fin kritik Wiktor fick =) Och Liam's bådar gott för framtiden! Och härliga bilder på grabbarna bus!



Önskar er också en trevlig helg / Kram

2011-02-04 @ 12:37:11
URL: http://golden.cybersite.nu
Postat av: Ancki Frida Agnes

Vad duktig du har varit som bloggat. Vilka härliga bilder från kursen och utställningen. Semlan vill jag inte se...

Jag är också säker på att det kommer gå snabbt framåt i lydnaden. Nu när du också kokat lever !!!

Vi ses snart !!!! KRAM

2011-02-04 @ 12:39:51
URL: http://www.goldentjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback